Hvordan du kan forbedre dine foreldres liv?

Denne teksten er ment for de som har eldre foreldre i sine gylne pensjonistår. Vi vet alle godt at fysisk aktivitet er nødvendig for et sunt og langt liv. Men hvorfor er svømming bedre enn noen annen form for fysisk aktivitet for eldre?

Mange av våre eldre familiemedlemmer ser mye TV og har en ellers stillesittende livsstil, og forlater sjelden hjemmet sitt. Selv om det er normalt når vi blir eldre at vi ikke føler behov for trening som før, betyr ikke det at kroppen vår ikke trenger trening lenger.

En studie fra International Journal of Aquatic Research and Education viser: “at svømming, så vel som å gå og løpe, har helsemessige fordeler sammenlignet med en stillesittende livsstil.” Men hvorfor velge svømming i stedet for andre former for fysisk aktivitet?

Vel, svømming er rett og slett den beste av disse tre formene for fysisk aktivitet for eldre. En av hovedårsakene er at ved gåing, og spesielt løping, er risikoen for skader høyere enn ved svømming. Svømming er ikke like anstrengende for ledd og knær som å gå eller løpe. For ikke å snakke om at det gjør underverker for muskler, lunger og hjerte!

Kattem Svømming arrangerer vannaerobic hver mandag kveld. Se her…

Det mater sjelen

Når vi tenker på helsen vår, bør vi også tenke på vår psykiske helse. Forbindelsen mellom kropp og sinn er avgjørende, fordi de påvirker hverandre stekt. Hvordan vi føler oss i det daglige er veldig viktig, og det er vist at svømming kan forbedre denne siden ved livet vårt også!

En studie utført av Institutt for kroppsøving ved Brooklyn College ved City University i New York har vist at fysisk aktive eldre har mindre sinne, forvirring, spenning og depresjon enn de som har en ellers stillesittende livsstil. Institutt for psykiatri og atferdsvitenskap ved University of Washington fant også at depresjon er en betydelig risikofaktor som følge av en stillesittende livsstil eller redusert fysisk trening.

Disse faktaene og kunnskapen om at eldre mennesker lever for det meste stillesittende, sier oss at å få de eldre på et svømmekurs som er godt tilpasset deres behov, er et utmerket tiltak for å forbedre deres mentale, så vel som fysiske helse.

Det forbedrer balansen

I tillegg til å være en sport som er perfekt egnet for eldre, og en sport som gjør underverker for deres fysiske og psykiske helse, bidrar svømming også til å forbedre balansen!

Svømming fungerer for hele kroppen, over- og underkroppen, til og med kjernemuskulaturen! Disse kroppsdelene brukes til å holde balansen, og mens man svømmer blir de sterkere. Dette reduserer sjansene for å miste balansen og falle. En studie utført i Australia viste at eldre menn som svømte regelmessig hadde 33 % mindre risiko for å falle sammenlignet med menn som ikke trente.